"Hoe maak je eigenlijk een persbericht?"


Positieve aandacht in de media, vrijwel elke organisatie kan het zo nu en dan gebruiken. Echter, niet elke organisatie beschikt over een communicatief medewerker die een goed persbericht kan opstellen. Daarom volgen enkele tips voor wie zelf de pers wil benaderen.

Vooraf dien je je een aantal zaken te realiseren. Redacties van magazines, dag- en weekbladen hebben door de tegenwoordige commerciële druk vaak geen tijd voor een tijdrovende (en dure) speurtocht naar nieuws. Een van de nieuwsbronnen vormt de stroom aan persberichten. Dagelijks worden redacties via de post, per e-mail en per fax belaagd met allerhande persberichten. En veel persberichten worden nooit gelezen! Het is de kunst om op te vallen binnen die stroom aan informatie. En hoe goed je persbericht ook is opgesteld, je kunt nooit zeker zijn dat je verhaal - volledig of gedeeltelijk - geplaatst wordt.

Een ander punt om in het achterhoofd te houden: behalve dat persberichten nieuwstips bevatten, zijn ze vooral interessant wanneer op het laatste moment nog redactionele ruimte moet worden opgevuld. Een goed verhaal achter de hand is een kostbaar goed.

Ook al heb je geen zekerheid dat je inspanningen worden beloond, je kunt het proces wel beïnvloeden. Hier volgen enkele vuistregels die je kunt gebruiken bij het opstellen van een persbericht:

01. Een persbericht moet nieuwswaarde hebben. Schrijf geen promotioneel verhaal, want daar prikken de meeste redacties toch doorheen. Vaak belandt een dergelijk bericht meteen in de prullenbak.

02. Probeer het hele bericht op een enkele A4 te krijgen, of als dat te weinig is maximaal twee. Uitzondering is bijvoorbeeld een wetenschappelijke toelichting.

03. Hanteer bij voorkeur een iets ruimere regelmarge, zodat het verhaal een niet al te lange lap tekst lijkt.

04. Bedenk een pakkende kopregel alleen bestemd voor de redactie, want meestal verandert deze de kop toch weer.

05. Zorg dat de eerste alinea – van maximaal honderd woorden - de kern van de boodschap bevat. Probeer het bericht zo te maken dat elke alinea een afgerond geheel vormt. Heeft de redactie weinig ruimte beschikbaar, dan zal deze de eerste alinea plaatsen. En is er veel ruimte ter beschikking dan zal het gehele bericht mogelijk worden geplaatst.

06. Roep niet zomaar wat, maar zorg dat alle beweringen goed zijn onderbouwd (citeer bijvoorbeeld deskundigen).

07. Denk eraan dat antwoord wordt gegeven op de volgende vragen: wie; wat; waar; waarom; wanneer; en hoe?

08. Gebruik geen gewichtige taal. Schrijf helder en bedenk dat je tekst gelezen wordt door iemand die mogelijk minder deskundig is dan jezelf.

09. Een open deur: schrijf in correct Nederlands.

10. Vermeld onder het bericht de gegevens van de contactpersoon, ook al staan deze in een eventuele begeleidende brief.

11. Voor veel media is het visuele aspect van belang. Stuur mooi beeldmateriaal mee indien dit relevant is. Voorzie de foto’s bij voorkeur van bijschriften. Blijf wel kritisch en lever geen amateuristische foto’s aan.

12. Het bericht moet betrouwbaar ogen. In het geval van een persbericht per post: een glossy persbericht schiet zijn doel voorbij. Neem standaard papier.

13. Tegenwoordig is e-mail het kanaal om persberichten te versturen. Het is snel, goedkoop en heeft het grote voordeel dat de redactie de tekst al digitaal heeft. Om er zeker van te zijn dat het bericht aankomt kan het daarnaast ook per post worden verzonden.

Sociale media

Een relatief nieuwe methode om je persbericht onder de aandacht te brengen verloopt via de sociale media. Er zijn inmiddels aardig wat partijen die deze methode hebben ontdekt. Zeker met een groot aantal volgers kan dit vruchten afwerpen.

We zouden nog wel even door kunnen gaan met tips, maar voorgaande geeft al een degelijke basis. Een persbericht laten controleren? Neem dan contact op.

Over de auteur van dit artikel

Alexander van Oosten is allround redacteur, tekstschrijver en mediaspecialist. Heeft gewerkt als redacteur en eindredacteur voor diverse magazines binnen zowel de fun- en actiesporten als de woon- en bouwbranche. Naast tekstschrijver en redacteur is hij onder andere mede-oprichter/beheerder van het blogcollectief Psychologisch.nu.