Een site optimaliseren voor zoekmachines


Google, Yahoo! en Bing. Elk van deze zoekmachines maakt gebruik van zogeheten searchbots die jouw site scannen en achterliggende code van elke pagina opslaan in een database. Een enorme database. Vrijwel iedereen heeft wel eens iets gedaan met dergelijke databases: tik je bijvoorbeeld op google.nl een woord in, dan speurt deze zoekmachine in haar databases naar de term. Hoe zorg je dat jouw site als een van de eerste boven komt drijven? We proberen je in dit artikel meer inzicht te geven in de wereld van zoekmachineoptimalisatie.

Hoewel ze in de loop der jaren op steeds slimmere wijze zijn aangepast kunnen zoekmachines niet uit zichzelf bepalen wat op een pagina van belang is. Daarom hebben hun makers ze geleerd om aan bepaalde onderdelen meer belang te hechten dan aan andere. Zo telt voor zoekmachines de kop bovenaan een artikel zwaarder dan wanneer diezelfde woorden aan het eind van een artikel zouden staan. Hoe meer je die belangrijke onderdelen op orde hebt, hoe beter de pagina gevonden zal worden.

Een kanttekening: ook al heb je nog zo je best gedaan om zoekmachines op hun wenken te bedienen, je hebt geen garantie dat je uiteindelijk hoog in de zoekresultaten komt. Zeker niet als de concurrentie binnen 'jouw onderwerp' hoog is. De zoekmachines letten op een groot aantal criteria. Deels zijn deze punten technisch, deels worden ze geheim gehouden. Het kan zelfs zijn dat je site - tijdelijk - geheel uit de zoekresultaten verdwijnt. Ook al ontkent Google het bestaan van de Google-sandbox, veel deskundigen denken er anders over: nieuwe sites die plots goed scoren kunnen tijdelijk in quarantaine worden gesteld om zich te bewijzen. En deze quarantaine kan maanden duren.

Seo-specialist

Via deskundigen in de zogeheten 'search engine optimization', de seo-specialisten, kun je veel resultaat boeken als het gaat om een hogere positie in de zoekresultaten. Sommigen passen methoden toe de niet altijd even zuiver zijn. Aanvankelijk komt de website er mee weg, op korte termijn werken dergelijke methoden. Op de langere termijn kan het schaden. Ongeoorloofd gedrag wordt vroeg of laat bestraft: je site staat niet langer in de zoekresultaten.

Ook veel legale optimalisatietrucs werken tijdelijk. Wil je structureel goed scoren dan zul je structureel moeten optimaliseren. Niet voor een betere score in de zoekmachines, maar optimaliseren voor mensen. Uiteindelijk proberen zoekmachines dat ook voor elkaar te krijgen. Een zoekmachinevriendelijke site is tevens een gebruiksvriendelijke site. Kortom, richt je op dat wat goed is voor de bezoekers. Een blog dat je zelf regelmatig van nieuws voorziet werkt in de regel veel beter dan menig technisch seo-trucje.

Hieronder volgen enkele concrete en eenvoudige seo-tips waar je al een heel eind mee komt.

Kies een url die makkelijk is te begrijpen

Stel je website heet www.fietswinkeljansen.nl. Sowieso is het een pre om relevante zoektermen in je domeinnaam te hebben. In dit geval 'fietswinkel'. Wil je hieraan een pagina over mountainbikes koppelen, noem deze dan niet:

fietswinkeljansen.nl/pagina-2

Of iets onbegrijpelijks als:

fietswinkeljansen.nl/?q=node/4

Maar wel iets in de trant van:

fietswinkeljansen.nl/mountainbikes-hoorn.

Een tip van Google: gebruik kleine letters.

Zorg voor een korte duidelijke titel boven een artikel

Kies een titel die de inhoud van de pagina dekt en die bij voorkeur ook termen bevat waarop je gevonden wilt worden, maar maak het niet te bont. Wees duidelijk.

Voeg meta-tags toe

Wanneer je de mogelijkheid hebt, kun je in een paar zinnen de inhoud van de pagina in andere woorden samenvatten, aangevuld met wat nieuwe informatie. Maar maak het ook hier niet te lang. Twee zinnen is een goed uitgangspunt. En gebruik vooral termen waarop je gevonden wilt worden.

Gebruik goede anchor-teksten

'Wat?!' Het klinkt moeilijker dan het is. Een anchor-tekst is de klikbare tekst van een link. Als deze 'linktekst' duidelijk is en gewenste zoektermen bevat, dan zit je op de goede weg. Stel dat je gevonden wilt worden op 'tip voor zoekmachine-optimalisatie'. Dan kun je iets schrijven in de trant van:

Wij hebben enkele tips voor zoekmachineoptimalisatie opgesteld.

Gebruik dus geen linkteksten als 'deze pagina' of 'klik hier'.

Voorzie afbeeldingen van een duidelijke bestandsnaam

Zoekmachines kijken ook naar bestandsnamen. Zorg dat je een duidelijke, beschrijvende bestandsnaam gebruikt. In elk geval een term waarop je gevonden wilt worden.

Voorzie afbeeldingen van een alt-tekst

Ben je een beetje bekend met html-code of biedt je beheersysteem de mogelijkheid om een alt-tekst bij een plaatje in te voeren, maak hier dan zeker gebruik van. Mocht je internetbrowser een bepaald plaatje niet weergeven, dan krijg je de alternatieve tekst te zien, de alt-tekst. Het dient een korte, beschrijvende zin te zijn en wordt direct achter het adres van de afbeelding geplaatst. Bijvoorbeeld:

img src="analog-mountainbike.jpg" alt="Analog-mountainbike van Cube."

Zorg voor goede inhoud

Uiteraard, schrijf kwalitatief goede inhoud. Met een korte inleiding, hoofdtekst en tussenkopjes. Ook zoekmachines waarderen het.

Zorg dat teksten uniek zijn

Sommige contentbeheerders hebben de neiging teksten te kopieren naar verschillende pagina's. Maar 'dubbele inhoud', zoals dat heet, wordt niet echt gewaardeerd. Zorg liever dat elke pagina unieke inhoud bevat.

Er zijn nog veel meer punten waar je op kan letten, de meeste hebben een technische aard. Menig contentbeheerder werkt met een managementsysteem voor inhoud en heeft beperkt toegang tot dit soort zaken. Neem echter voorgaande punten ter harte en je bent al een heel eind op weg wat betreft optimalisatie voor zoekmachines. O ja, vergeet niet om bijvoorbeeld blogberichten op andere sites te plaatsen, met daarin links naar jouw pagina. Alle beetjes helpen.

Over de auteur van dit artikel

Alexander van Oosten is allround redacteur, tekstschrijver en mediaspecialist. Heeft gewerkt als redacteur en eindredacteur voor diverse magazines binnen zowel de fun- en actiesporten als de woon- en bouwbranche. Naast tekstschrijver en redacteur is hij onder andere mede-oprichter/beheerder van het blogcollectief Psychologisch.nu.